Debatt. SJ kan inte lämna Uppsalapendlarna i sticket!

 De tusentals resenärer som dagligen tågpendlar mellan Uppsala och Stockholm upplever oroliga tider. Den 27 augusti meddelade SJ att de lägger ned Uppsalapendeln om fyra månader. Den går med 50 mkr i förlust årligen och deras ägare, staten, tillåter inte dem att bedriva trafik som går med förlust.
   Den 18 september fick pendlarna veta att Mälardalstrafik tar över pendeln. De är skattefinansierade och kan därmed driva förlust-bringande trafik.
   Mälardalstrafik är ett nytt företag. De har inga goda referenser hos resenärerna. Deras trafik har varit ”strulig” med många försenade och inställda tåg. Förtroendet hos resenärerna ligger inte i topp kan man lugnt säga.
   En styrka hos Mälardalstrafik är att de har 53 helt nya tåg. En investering på 5,3 miljarder kronor, eller 100 miljoner per tåg. som regionerna i Mälardalen finansierat.   

Kommer Mälardalstrafik att klara den nya uppgiften?
    Tågbrist hotar när Mälardalstrafik tar över SJs avgångar, säger facket som upplever att det är ont om fordon redan i dag. Det framgår av en artikel i SEKO-tidningen.
    

  

 

   Mälardalstrafik skriver i ett pressmeddelande att normalt sett tar det flera år att etablera ny regional kollektivtrafik. När en aktör avträder från trafi ken med kort tidsfrist blir situationen utmanande. 
   Man frågar sig hur SJ kan få lämna Uppsalapendlarna med så kort varsel. Uppsägningstiden borde ha varit minst ett år. 
   De fordon som SJ har i Uppsalapendeln kan komma att långtids-parkeras. Det hände med merparten av de lok och vagnar som blev överflödiga när de nya tågen i Mälardalen sattes i trafik.
   SJ har alltså möjlighet att samarbeta med Mälardalstrafik under en viss tid och köra avgångar som annars skulle ha ställts in.
   De problem som resenärerna drabbas av vid denna övergång har SJ och Mälardalstrafik ett gemensamt ansvar för.